OK Bommers! Dags att lyssna på de unga!

Det behövs hållbarhetskompetens i styrelserna
Det behövs hållbarhetskompetens i styrelserna!
oktober 22, 2019
Hur kan jag jobba med hållbar utveckling?
januari 30, 2020
Show all
Greta Thunberg, OK Boomers

Greta Thunberg, OK Boomers

 

Greta Thunberg har blivit utsedd till TIME Person of the Year 2019.

O Och vilket år det har varit – Greta Thunberg började sin klimatstrejk utanför riksdagshuset under hösten 2018. Till början ganska ensam, men fick snabbt supportrar över hela världen och drygt ett år senare är hon utsedd som första svensk och yngsta personen någonsin att bli utsedd till årets person av ansedda TIME.

Utöver att glädjas med Greta Thunberg över en prestigefull utmärkelse gläds jag över att valet har fallit på en person som lyfter klimatfrågan i synnerhet och hållbarhetsfrågor i allmänhet.

Vidare reflekterar jag över valet att vi tycks behöva personifiera frågor. Klimatfrågan tycktes behöva en frontfigur för att bli verkligt aktuell. Greta Thunberg debatteras, ifrågasätts och hyllas och vi kan fundera över denna personkult. Men det tycks krävas för att sätta en viktig fråga på agendan.

Jag beundrar Greta Thunberg som i framträdande efter framträdande försöker lyfta fram flera engagerade ungdomar och fokusera och sätta fingret på fakta och själva sakfrågan. Alla vi andra som vill veta mer om henne, om personen Greta, borde kanske reflektera varför vi tycker Greta är intressantare och viktigare än själva sakfrågan – klimatkrisen.

Vill vi följa Greta, borde vi kanske lyssna på henne på riktigt och diskutera lösningar på ett uppenbart problem – istället för att diskutera henne.

En annan reflektion kring Gretas senaste utmärkelse är att det är helt uppenbart hur stark röst de unga har. Klimatfrågan och hållbarhetsfrågor engagerar enormt mycket och är något som politiska ledare och företagsledare måste förhålla sig till för att vinna de ungas förtroende.

„Ok Boomers!
Dags att kavla upp armarna och förändra både affärsmodeller, produkter och tjänster så att de stödjer en hållbar utveckling NU!”

 

Jung 23 och Ungdomsbarometern släppte för någon månad sen en rapport från undersökning ”Framtidens hållbara varumärken” – en undersökning om hur unga 18-35 år ser på hållbarhetsfrågor. 2500 unga personer har tillfrågats varav 84 % anser att det är viktigt att leva hållbart.
Många unga känner klimatångest – 44% känner av en stark klimat ångest. Och 14% kan till och med tänka sig att avstå att skaffa barn på grund av klimatångesten.

Det är också tydligt att unga har börjat förändra sin syn på vem som ska ta ansvar för en hållbar utveckling – från det individuella ansvaret till att börja ställa krav på att företag ska ta ansvar. Hela 83 % uppgav att företag bör och har möjlighet att arbeta för en hållbar utveckling!

Det är inte heller några enkla förväntningar som de tillfrågade har på företagen utan menar att företag bör göra förändringar i företagens affärsmodeller om så krävs för att bli mer hållbara.

Inget företag eller varumärke har råd med att ignorera den här gruppen människor. Detta är företagens blivande och nuvarande kunder, arbetstagare och investerare.

Så uppropet till alla företag är att framtidens och nuvarande arbetskraft och konsumenter förväntar sig att ni tar ansvar för en hållbar samhällsutveckling!

Ok Boomers!
Dags att kavla upp armarna och förändra både affärsmodeller, produkter och tjänster så att de stödjer en hållbar utveckling NU!




Läs mer om vad “OK Boomer” betyder:
Läs mer om undersökningen Framtidens hållbara varumärken:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *